Dnes je   -   - 154 online - neprihlásený - odborná sekcia.

Čo nás čaká nasledujúcich 7 dní:

Macho a Chlapovič - Aukcie, Eshop, Investičné zlato

Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

22 príspevkov / 0 nových
Skok na posledný príspevok
1numizmatik
Obrázok používateľa 1numizmatik
Prihlásený
Seriózny obchodný partnerSkúsený zberateľ
Existuje od: 14.10.2011
Príspevkov: 791
Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Dnes ma zaujala medaila vyrazená nanovo v Mincovni Kremnica s portrétom Andreja Hlinku. Aj keď sa jedná o repliku, na kráse spracovania jej to vôbec neuberá. Pôvodná verzia medaily je z roku 1939. ( model z roku 1938, realizované- vyrazené v roku 1939) Autorom je významný sochár a medailér a všestranný umelec Vojtech Ihriský. Repliky boli vyrazené v dvoch kovoch: 50mm priemer, mosadz a striebro.
Tu sa to práve stáva zaujímavým, pretože pôvodnú striebornú verziu nie je takmer možné získať. Preto to považujem za pekné doplnenie zbierky, aspoň pre mňa Smile
Repliky boli tiež vyrazené v MK, púzdra sú zaujímavé a pekne spracované ( existujú sady a taktiež zvlášť medaily v etui ).
Pre rozlíšenie sú medaily značené na hranách v štýle 30. rokov a číslované. Dokonca aj patinovanie medailí myslím že sa podarilo.

Ide o vlastne prvé vyrazené repliky medailí z obdobia Slovenského štátu.
Ako stále tvrdím, niektoré medaily si proste repliky zaslúžia Smile

Posúďte sami, myslím že veľmi pekná práca...Váš názor?

foto s povolením autora

informácie čerpané z aukcie:
https://aukro.cz/novinka-sada-kremnickych-medaily-andrej-hlinka-1939-202...

Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021
Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021
Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021
Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021
Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021
Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021
Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021
Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021
Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Omnia si perdas, famam servare memento

dedo
Neprihlásený
Seriózny obchodný partner
Existuje od: 04.03.2011
Príspevkov: 184
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Pekna je, ale podla mojho nazoru to uz prehanaju. Mincovna razi same repliky, od 10kc masaryka, stefanika, rasina, v striebre zlate, platine, chram svateho Vita, ozivenie, dukaty, 1kcs a mnoho dalsich. Vidim ze uz zacinaju pastacit aj slovensky stat. Asi sa dotknem mnohych z vas fanusikov tychto novodobych pocinov, ale pride mi to ako prznenie starych dobrych razieb. Je to stavka cisto na istotu, na overene razby o ktore je potencialny zaujem. Recykluju sa stare motivy bez toho aby sa vytvorilo nieco nove, nieco kde by nebol uspech zaruceny ale smer kde by sa skusili navrhnut nejake nove motivy by mi bol blizsi. Ale chapem ze vytvorit nieco nove, napadite a zaujimave na co by sme po 100 rokoch pozerali ako dnes na svd, karola IV, ozivenie atd. to chce aj troska vyjst z komfortnej zony. Toto je cisty biznis. Neviem kto za tym stoji ale prinos pre numizmatiku v tomto nevidim. Prave naopak... ale ja som nikto, kupcov si to zrejme najde....

Karel
Obrázok používateľa Karel
Neprihlásený
Seriózny obchodný partnerSuper obchodný partnerPartner stránkySkúsený zberateľVIP 2013Účastník gulášky
Existuje od: 27.06.2010
Príspevkov: 14962
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Pri všetkej úcte k pánovi 1numizmatik a k pánovi Ihriskému si dovolím napísať svoj názor (ostatní to nenapíšu) :

Som za originály
Replika je čistý biznis
Keby repliky boli pre ľudí a nie pre smotánku, nerobili by a v limitoch a s tým etuovým a papierovým pátosom okolo toho
Keby repliky boli pre ľudí a nie pre smotánku, vyrobilo by sa napr 1000 a viac kusov aby sa k nim dostal každý
Biznis valcuje numizmatiku
Bežný zberateľ nemá šancu získať originál a ak chce repliku, tak si parádne zaplatí
A toto platí pre všetky limitované repliky
Ešte raz - pre všetky

Ľutujem, ale je to tak

Som na numi dôchodku, nerušte ma, prosím. Numizmatika je zábava Smile

1numizmatik
Obrázok používateľa 1numizmatik
Prihlásený
Seriózny obchodný partnerSkúsený zberateľ
Existuje od: 14.10.2011
Príspevkov: 791
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Rozumiem a ďakujem za názor.

Viete, chápem- vidíte repliky a žiaden súčasný námet, ktorý by extra zaujal. Repliky sa robili vždy... či to bol socializmus 70. roky, alebo aj dnes. Podieľali sa na tom špičkoví autori tej doby. Dnes sú tieto veci cenené.
Ja som razil svoju medailu. Skúsil som si celý ten proces a viem čo je za tým. Kopec roboty, času...kopec peňazí, ale človek to urobí, z lásky k numizmatike, pretože môže raz povedať : vyrazil som svoju medailu.
Verte, ja nie som zadávateľ razby v tomto, ja nie som človek, čo má na tom prospech, ale vidím niečo, čomu by sa po rokoch asi potešil aj Ihriský ako v svojej dobe nedocenený autor, tak o tom píšem.

Tvrdím: Z histórie sa naveky žiť nedá, ale nech niekto dnes vytvorí tak legendárny námet ako na SVD, alebo Oživenie Kremnického Baníctva.

Omnia si perdas, famam servare memento

Karel
Obrázok používateľa Karel
Neprihlásený
Seriózny obchodný partnerSuper obchodný partnerPartner stránkySkúsený zberateľVIP 2013Účastník gulášky
Existuje od: 27.06.2010
Príspevkov: 14962
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Treba tvoriť nové veci ...

Som na numi dôchodku, nerušte ma, prosím. Numizmatika je zábava Smile

Numik
Obrázok používateľa Numik
Neprihlásený
Seriózny obchodný partnerSkúsený zberateľ
Existuje od: 16.06.2016
Príspevkov: 1490
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Já nejsem zastánce replik a novoražeb, přesto mám pochopení pro jejich ražbu.
Jak Karel, tak dedo mají pravdu a souhlasím s jejich názory..
Na druhou stranu i mé srdcové Artie jsou ve své podstatě repliky.
Je pouze na trhu a i na nás, která replika bude jak přijata.
A vlastně ani ne tak na nás, jako na budoucí generaci, tak prosím nebuďme tak kritičtí a dejme šanci jak novým, tak i replikovaným ražbám.
Buďme rádi, že v MK se razí rážby o kterých se mluví...

„Vždy je lepší hovořit s rozumným člověkem o něčem hloupém, než s hlupákem o něčem rozumném.“

Karel
Obrázok používateľa Karel
Neprihlásený
Seriózny obchodný partnerSuper obchodný partnerPartner stránkySkúsený zberateľVIP 2013Účastník gulášky
Existuje od: 27.06.2010
Príspevkov: 14962
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Numiku - NE - ale respektuji všechny názory ... i ty ješte nenapsané

Som na numi dôchodku, nerušte ma, prosím. Numizmatika je zábava Smile

1numizmatik
Obrázok používateľa 1numizmatik
Prihlásený
Seriózny obchodný partnerSkúsený zberateľ
Existuje od: 14.10.2011
Príspevkov: 791
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Numik bol vždy nad vecou... a to sa mi páči...raz ak pôjdem okolo, dám si s ním pivo Smile

Omnia si perdas, famam servare memento

Numik
Obrázok používateľa Numik
Neprihlásený
Seriózny obchodný partnerSkúsený zberateľ
Existuje od: 16.06.2016
Príspevkov: 1490
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021
1numizmatik napísal(a):

Numik bol vždy nad vecou... a to sa mi páči...raz ak pôjdem okolo, dám si s ním pivo Smile

Díky, budu se těšit. A věřím, že to situace už brzy dovolí....

„Vždy je lepší hovořit s rozumným člověkem o něčem hloupém, než s hlupákem o něčem rozumném.“

dedo
Neprihlásený
Seriózny obchodný partner
Existuje od: 04.03.2011
Príspevkov: 184
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Ak sa razia tieto veci regulérne dalo by sa to pochopiť. Ale vyraziť medailu v náklade 10 kusov, kde počítam má niekto veľmi dobré styky a konexie a tak mu takéto akcie prechádzajú nemá s numizmatikou nič spoločné. Zrejme má celý náklad jeden majetnejší človek. Ak by to ohlásila Kremnica vopred, a ľudia si to mohli objednať a každý mal k tomu relatívne rovnaký prístup tak prosím. Viem pochopiť ľudí čo si to kúpia. Ale toto má od toho ďaleko. Alebo vari to môže urobiť každý? Môžem zajtra zazvoniť na bráne, pekne pozdraviť a nechať si vyraziť napríklad 5h 1942 do zlata platiny a rhódia, a hneď k tomu pridám aj Cyrila a Metoda. Alebo také dukáty s rokom 2021, keďže 2017 sme tu už mali? Zrejme by ma poslali kade ľahšie...
Ale chápem, že to je pre mnohých citlivá téma, ja si to nekúpim ale ako vravím niekto zrejme áno. Len aby to nedopadlo ako tie razby medailí kedy vyhnali cenu do nebies, ľudia to nakúpili a potom sa spravila dorazba a neskôr myslím aj tretia.... fakt skvelé. Mnohí takto zanevreli na numizmatiku pretože sa nechali oklamať.

Karel
Obrázok používateľa Karel
Neprihlásený
Seriózny obchodný partnerSuper obchodný partnerPartner stránkySkúsený zberateľVIP 2013Účastník gulášky
Existuje od: 27.06.2010
Príspevkov: 14962
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Môj klasický záver ... Každý nech zbiera čo chce a čo sa mu páči

Som na numi dôchodku, nerušte ma, prosím. Numizmatika je zábava Smile

1numizmatik
Obrázok používateľa 1numizmatik
Prihlásený
Seriózny obchodný partnerSkúsený zberateľ
Existuje od: 14.10.2011
Príspevkov: 791
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Všetko v poriadku, dnes je taká doba, že každý môže čo chce. Len tomu musí aj veriť. Vybavte si práva na námet, zadajte zakázku v MK, všetko dohodnite, počkajte na realizaciu, zaplatte, urobte si reklamu, zhanajte klientov, predajte.
Môžete zanevrieť na numizmatiku, alebo sa prispôsobiť.

Omnia si perdas, famam servare memento

Karel
Obrázok používateľa Karel
Neprihlásený
Seriózny obchodný partnerSuper obchodný partnerPartner stránkySkúsený zberateľVIP 2013Účastník gulášky
Existuje od: 27.06.2010
Príspevkov: 14962
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Čaro BM je i v tom, že zberatelia (99%) sa tu zásadne k ničomu nevyjadrujú
A že tu sú super borci na každú tému ... to vám garantujem

Som na numi dôchodku, nerušte ma, prosím. Numizmatika je zábava Smile

dedo
Neprihlásený
Seriózny obchodný partner
Existuje od: 04.03.2011
Príspevkov: 184
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

to ani nespochybňujem. Každý nech zbiera čo mu prináša radosť.

(Ospravedlňujem sa autorovi za rozdúchanie témy, len sa už nestačím diviť čo všetko vzniká a zrejme bude.... ) Medaila je to bez pochyby pekná, odzrkadľuje naše dejiny. Môj komentár bol skôr na spôsob "znovurazenia" ktorý sa deje v súčasnosti.

teky
Neprihlásený
Seriózny obchodný partner
Existuje od: 05.08.2012
Príspevkov: 226
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Páni, ruku na srdce, ktorý z vás má kúpenú vytvorenú novú razbu od autora blogu?
Podporili ste ho, je to kolega medzi nami a nový, jemu navrhnutý motív o ktorých tu čítam.
Určite to nebola ľahká cesta, ale vydal sa ňou, robil to hlavne pre svojich blízkych, ale časť aj pre nás, zberateľov. Ja si rád kúpim medailu od vás, čo si dáte vyraziť osobne.
Nezabudnite ma prosím potom kontaktovať, vďaka...každý má šancu, veď na stránke MK to píšu, vyrobia vám čokolvek v medziach zákona, čo si navrhnete, tak veľa zdaru prajem.

Bruno
Obrázok používateľa Bruno
Neprihlásený
Seriózny obchodný partner
Existuje od: 02.03.2016
Príspevkov: 174
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Tie medaile sú parádne, čo sa týka autora aj motívu(slovenský motív).
Kto to celé zrealizoval klobúk dole... Palec
Celú tú tortúru absolvovať(autorské práva, jednanie s MK, s príbuznými, s právnikmi a to všetko v covidovom období) a potom tu čítať na BM samé "príjemné" príspevky.
Držím palce a nenechajte sa odradiť!!!

marco1979
Obrázok používateľa marco1979
Neprihlásený
Seriózny obchodný partnerSuper obchodný partnerPartner stránky
Existuje od: 26.12.2011
Príspevkov: 820
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Podľa mňa počin hodný chvály. Razba sa vydarila super...

Čakaj najhoršie a dúfaj v najlepšie...

Karel
Obrázok používateľa Karel
Neprihlásený
Seriózny obchodný partnerSuper obchodný partnerPartner stránkySkúsený zberateľVIP 2013Účastník gulášky
Existuje od: 27.06.2010
Príspevkov: 14962
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Opäť som nebol pochopený a preto k tomu ešte niečo napíšem ...

Pre 1numizmatik -
Samozrejme uznávam, že sa jedná o peknú vec.
Avšak prečo Vy neuznávate ten fakt, že repliky sú podľa definície umelecké diela, ktoré sa námetom aj prevedením v podstate zhodujú s originálom iného diela a nemá tu teda vôbec ísť o fakt, že by ich mali glorifikovať až k rámcu, alebo dokonca nad rámec ich originálu ?
Repliky by mali v našich zbierkach iba zaplniť prázdne políčko, ktoré nie sme schopní vyplniť z dôvodu nízkeho počtu vyrobených originálnych mincí, alebo z dôvodu ich astronomických cien.
Prečo sú tieto umelecké diela, ktoré boli vytvorené ako náhrada za nezohnateľné mince a ktoré sa dnes úmyselne robia len v malých a okamžite vypredaných nákladoch, tak marketingovo špičkovo podané zberateľom, že za náhradu originálu tí utrácajú obrovskú čiastku, ktorá sa blíži k cene nezohnateľného originálu ?
Kontex toho, čo som teraz napísal, Vám vôbec nepripomína cielene, kvalitne, dlhodobo a dokonale organizovaný biznis ?
Možno nie, lebo ste jeho súčasťou ... či už vedome, alebo nevedome.
Myslím si, že na vyplnenie chýbajúceho políčka v sade postačí i lacná kópia. Predražená replika je tu zbytočný luxus.
Neskutočne si Vás vážim pán Kožík za dielo, ktoré ste vytvoril Vy sám. Tam ste super hviezda. Hoci počet mojich vydaných súkromných medailí už presahuje číslo tisíc, Vaša medaila je podľa môjho názoru, niekde úplne inde a to o desať levelov vyššie. Nakoniec potvrdil mi to i pán Elo Macho, ktorý mi pri NEumiestnení mojich medailí do svojej aukcie povedal na margo mojich medailí niečo v tom zmysle, že ponuka v jeho aukcii nesmie klesnúť na úroveň kľúčovej služby, čo sa ma teda osobne dotklo. Ale nereagoval som na to.
Pán Kožík ... u mňa ste lepší, než pán Ihriský. Pracujte na sebe. Nechajte repliky na pokoji. Študujte, publikujte, razte. Pochopte, že ste talent a chopte sa toho, čo Vám dala príroda.
Držím Vám palce.
A moju odkladanú návštevu a našu debatu som určite nehodil za hlavu. I keď neviem či ma po tejto kritike ešte prijmete a navyše i po tom, keď ste napísal okrem iného i toto :
Numik bol vždy nad vecou... a to sa mi páči...raz ak pôjdem okolo, dám si s ním pivo
... a ja som pritom Numikov názor rešpektoval, ale nesúhlasil som s ním.
Je to na Vás, ja sa však po koronabordeli opäť ozvem ... nech sa Vám darí ...

Pre dedo -
Plný súhlas. Toto je názor i desiatok zberateľov z BM, ktorí však takmer vždy mlčia. A prečo mlčia ? Nechce sa im do slovných súbojov ...

Pre Numik -
Numik súhlasil so mnou, s nickom dedo i s replikami. Jeho názor je silne ovplyvnený razbami Artia. Numik je tak dobrý chlapec, že nedokážem na neho napísať nič zlé. Ale súhlasiť s Karlom a zároveň mať pochopení pro ražbu replik ... tak to určitě ne.

Pre teky -
teky máš pravdu, medaily autora fóra sú super. Písal som o tom vyššie. Ale myslím, že tu riešime repliky a nie súkromné razby. Ale inak v pohode.

Pre Bruno -
Ano i ja držím palce autorovi fóra ako som už písal hore vyššie. Tie "príjemné" príspevky boli iba naše osobné názory a tie sú snáď ešte povolené. A čo sa týka tej tortúry ... vzhľadom na to, že svoju prvú razbu som realizoval už pred 10 rokmi a vzhľadom na to, že som absolvoval i všetko konkrétne, čo je v zátvorke v Tvojom komentári, vrátane razby počas kovidu, chcel by som napísať, že s ohľadom späť si myslím, že to je jedna z najkrajších fáz razby, ktorá začína nápadom a končí tým, že Tvoja razba je už 10 rokov medzi ľuďmi. Je to v pokus jednotlivca zasiahnuť do dejín numizmatiky. Až čas však určí, komu sa to podarilo a komu nie.

Pre marco1979 -
Ano ... i keď niečo nové by som privítal viac. Ale súhlasím. Je to pekné.

Tento môj komentár nie je útočný a urážlivý. Ak som niečo niekde prepískol, nebol to úmysel a ospravedlňujem sa.

Dík ... Smile

Som na numi dôchodku, nerušte ma, prosím. Numizmatika je zábava Smile

1numizmatik
Obrázok používateľa 1numizmatik
Prihlásený
Seriózny obchodný partnerSkúsený zberateľ
Existuje od: 14.10.2011
Príspevkov: 791
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Prepačte, nechcel som vyvolať vlnu nevôle, iba som písal svoj názor.
Bola tu v 30. až 70.rokoch silná generácia sochárov a medailérov, ktorí si zaslúžia obdiv a boli sme v ČSR na nich právom hrdí. Preto myslím, že ich práca by nemala zaniknúť...a nemala by byť zabudnutá. Hlavne sochárska ale aj medailérska práca dvíhala národné povedomie, aby sme mali byť na čo hrdí. Boli tu autori ako Štursa, Španiel, Čejka, Koniarek, Rigele, Ihriský, Majerský, Štefunko, Hám, Peter, Kolarsky a iní... Nemyslím, že repliky musia byť vždy nežiadúce. Vy tvrdíte neraziť repliky...a ja si myslím,že medailéri, ktorí tu už nie su keby videli, že je aj po tolkých rokoch záujem o ich prácu, by to milovali. Ceny a náklad je zase iná vec. Aj keď to tu bolo spomenuté, asi ťažko bude dnes niekto raziť 1000 ks. Je prakticky nemožné, aby súkromná osoba (bežný nadšenec) dal za razbu v mincovni napr. 50 000 eur. Preto náklady budú malé, počty budú malé a aj sú. Ale buďme radi, že sa niečo robí popri tom všetkom, čo je potrebné k tomu vybaviť.
Zase sa opakujem: z historie sa naveky žiť nedá, ale dnešné námety ? Nechcem nikoho uraziť...celkom si nepamatám, žeby ma niečo v poslednej dobe zaujalo...
No a nakoniec: Rád posedím aj s Vami samozrejme, minulý rok sa to uz skoro podarilo ...a tento verím, že sa podarí Smile
Na margo cien: Kto si chce niečo kúpiť, kúpi si, kto nechce nekúpi. Nik do ničoho nikoho nenúti.
Pekný večer prajem

Omnia si perdas, famam servare memento

Karel
Obrázok používateľa Karel
Neprihlásený
Seriózny obchodný partnerSuper obchodný partnerPartner stránkySkúsený zberateľVIP 2013Účastník gulášky
Existuje od: 27.06.2010
Príspevkov: 14962
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Ano, mám klasikov, v origináloch ...
Myslím, že ak by sa nepoužili vzácne kovy a ak by sa vyvážil pomer cena/náklad, tak by sa dalo ísť na cca 700 až 1500 ks (ak by to zvládol bez poškodenia jeden pár razníc) razby, pri cene zvládnuteľnej i "bežným nadšencom". Robili mi takú cenovú ponuku v Česku, malo to byť na univerzitu v Austrálii. Projekt stroskotal na úplne inej veci, ale to sem nepatrí ... cena komplet razby však bola zvládnuteľná ...

Ale toto ma zaujalo -

1numizmatik napísal(a):

Zase sa opakujem: z historie sa naveky žiť nedá, ale dnešné námety ? Nechcem nikoho uraziť...celkom si nepamatám, žeby ma niečo v poslednej dobe zaujalo...

Ak teda so mnou rád posedíte, ako píšete, tak by sme sa mohli venovať niečomu "po" tej poslednej vete z citácie ... treba niečím zaujať ... možno prídem s nápadom, možno Vy máte nápad ... neplačme nad replikami ... pozerajme vpred ... ak príde čas, zavolám ... dík ... Smile

Som na numi dôchodku, nerušte ma, prosím. Numizmatika je zábava Smile

Matuzalem
Obrázok používateľa Matuzalem
Neprihlásený
Existuje od: 26.10.2018
Príspevkov: 81
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Mne sa osobne páčia tieto medaile rád by som ich mal v zbierke ale ako písal karel je to len pre smotánku keby sa to tu nezverejnilo tak ani neviem že sa to razilo Sad je to škoda že také pekné veci sa aspoň v nákladné 200-500 neurobilo určite by sa viac ľudí potešilo a hádam by sa ja mne ušlo Wink dostal som ponuku MS 90 za 250€ čo si myslím osobne je dosť ... Viete aké boli nákupné ceny v nákupe ? Ďakujem

1numizmatik
Obrázok používateľa 1numizmatik
Prihlásený
Seriózny obchodný partnerSkúsený zberateľ
Existuje od: 14.10.2011
Príspevkov: 791
Re: Medaila A.Hlinku od Ihriského 1939/2021

Ku poctom: Uz som sa vyjadroval, nie je mozne pre bezneho nadsenca dat vyrazit napr. 500 ks, lebo by sa nedoplatil... napr. 40000€???. K cenam: V Kremnici sa to do e-shopu ani nedostalo, nejake aukcie vsak boli... Aukro za sadu vyse 22000 Czk tusim, teraz Aurea, zatial pridavam obrazok, kedze sa este nekonala. Je jasne, ze pokial ich bolo malo, nik ich nepreda za vyrobnu cenu. Velka cast sla priamo do zbierok a nakoniec bola aj tu aukcia Ms za 270€.

Omnia si perdas, famam servare memento